Fortsätt till huvudinnehåll

Vårens sankalpa - nu synlig verklighet!

 


SANKALPA [intention, riktning i livet. Sägs vid djupavslappning yoga nidra och upprepas vid varje yoga Nidra tills det blir synlig verklighet.]⠀

Den här våren när digitaliseringen av yogaskolan kom i rasande takt har jag haft en stor sankalpa. Och en väldigt specifik sådan. Jag har önskat mig en tekniker till yogaskolan som kan ⠀
🧩koppla ihop datorer och telefoner och system så att de fungerar automatiskt⠀
🧩göra mindre redigering av filmer och skicka till deltagare som av något klokt skäl inte kan närvara på plats.⠀

Jag är hyfsat teknisk och snabblärd men insåg snart att det tar väldigt mycket tid som jag behöver lägga på annat (familj, andra jobbuppgifter och yogakurserna).⠀

🧩 Jag passade på att lägga till att jag ville ha en ny hemsida också och trodde att jag hittat någon som kunde göra det, men det blev fördröjt av olika skäl.⠀

🔺Det här var i slutet på mars och jag sa min sankalpa med innerlig hälsning att den behövde växa fort. Satte på Högsta Prioritet-knappen.⠀

🌱I början av juni klev hon in genom dörren. Hon, jag som stereotypt nog trott att det var en manlig tekniker jag väntat på. ⠀

✅Nu har jag ny utrustning som pratar med varann. Donerade. 😲⠀
✅Och systemet fungerar perfekt. Videorna klickar in sig där de ska och kommer till dem som behöver. ⠀
✅Jag kommer inte behöva lämna min mobil på centret varje kväll och sen hämta upp och låta videon ladda över natten. Det finns ett system som är självständigt. ⠀
🙏Jag är mer än tacksam.⠀

🌱Och någonstans tar en användarvänlig hemsida form. Som ska spegla hur det är att komma hit. Där du lättare hittar information och det du behöver. Jag ser den växa och låter den ta form den tid det tar. Igen mer än tacksam.⠀

🙏Förundrad. Glad och återigen övertygad om att yogans övningar verkligen fungerar. De kanske inte alltid kommer till synlig verklighet på det sätt vi tror. Men på något sätt.⠀

Mer än tacksam.🙏⠀



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ett paket yoga

  Ibland får jag frågan "måste man köpa hela paketet och skriva under på allt inom yoga?" . Jag tror inte att yoga är något paket som man ska köpa, men det är ett oerhört stort system av tekniker, livsstil och synsätt som uppstått när yogis studerat vad det är att vara människa (eller kanske till och med vad det är att vara levande).  Alla vi som undervisar yoga har fördjupat oss i det stora ämnet och försökt förstå vad yoga är och vad livet är. När vi sen undervisar yoga försöker vi bryta ner yogans övningar och filosofi till lagom stora bitar för dig att utforska, erfara och se om det resonerar med dina erfarenheter av livet. Vi provar själva samma sak och lär ut det vi upptäckt. Satyananda yoga är en integral yogagform som innefattar flera yogaformer (inte bara fysisk yoga). Jag är övertygad om att varje människa har ett eget modersmål som vi förstår yogan bäst på. För någon är det via de fysiska positionerna (asanas). för en annan genom andingsövningar (pranayama), via y

När tack känns för litet

I helgen har vi tackat Anandaroopa och Karmaroopa (Maria och Zeljko Rotim) som lett yogaskolan under 21 år. Det går inte att säga tack nog till någon som burit yogaskolan under så lång tid och funnits på centret dag och natt för att vi ska kunna komma och få yoga. Och som visat på yogan under lektioner och i vardagen för att sprida den vidare. Uppsala Yogaskola startade egentligen redan på 70-talet när Swami Nirvikalpananda kom hem från Mungir i Indien med uppdraget att sprida yoga i Uppsala . Hon började lära ut yoga i sin lägenhet och hade 8 platser åt gången i vardagsrummet. Verksamheten växte då efterfrågan på yoga var stor och 1981 etablerades Uppsala Yogaskola. Nirvi fick hjälp av sin (blivande) make Swami Omananda och tillsammans drev de både Stockholms Yogaskola och Uppsala Yogaskola tillsammans. Det var viktigt för dem att sprida yoga till alla oavsett yrke, bakgrund, kön eller religion . De insåg snart att de behövde ytterligare hjälp med detta uppdrag så de startade yog

Tillsammans är vi Uppsala Yogaskola

Jag översköljs av tacksamhet när jag ser alla bilder från året som gått! Underbara människor och fullt av nyfikenhet, värme och kunskap. Stillhet, energi, närvaro, djup. Frihet. Skratt. Och ärlig längtan efter att leva äkta och utforska yogans djup tillsammans. Det vill vi fira med mer tid tillsammans! Torsdag 13 mars har vi Swami Maitreyi här för Yoga i vardagen och naturen och efter det från ca 19.15 bjuder vi på smörgåstårta, te och efterrätt och umgås tillsammans.  Sen övergår vi till kirtan och eldceremoni (havan), speciellt dedikerat till hälsa på alla plan för alla under sommaren.  En varm kram från oss alla inför sommaren! Boka din biljett via bokningssystemet som vanligt. Om du bara har möjlighet att komma en del av kvällen så hör av dig bara på info@uppsalayogaskola.se Ser fram emot många fler såna här härliga stunder tillsammans!